Organiseren

Voor wie begint bij de interactiekracht,
ontvouwen de oplossingen zich vanzelf.

De basis van elke organisatie is de mens. Waar mensen zijn, is contact – en waar contact is, ontstaat de interactiekracht. De methode Interactiekracht® is ontwikkeld voor het goed begeleiden van onvoorspelbare (multi)complexe situaties – en wat is er onvoorspelbaarder en complexer dan organiseren binnen onze publieke sector?
.
Vanuit Interactiekracht® is een organisatiemodel ontwikkeld om publieke taken effectiever en tegelijkertijd mensvriendelijker te organiseren. De mens echt centraal, betaalbaar en geborgd in een systeem. Door deze manier van werken functioneren medewerkers zelfstandiger en verantwoordelijker in hun dagelijks werk, komen de kerntaken weer centraal te staan en kunnen systeemprocessen afgeschaald worden naar een bureaucratisch minimum. Dit levert naast tijds- en geldwinst ook meer voldoening op voor zowel bestuurders als publieke professionals. (lees meer hierover in het boek)

De praktijk

In 2014 is gestart met de eerste Interactiekracht®-organisatie in het publieke stelsel: Stichting Uitblinkers. Stichting Uitblinkers is een zorgorganisatie die begeleiding biedt binnen de WMO en Jeugdwet, met als doel om de wijze van organiseren en het bieden van zorg te vernieuwen, en daarmee de kwaliteit en effectiviteit van de zorg te vergroten. Ze biedt ambulante begeleiding aan volwassenen en jongeren met (multicomplexe) psychiatrische- en/of gedragsproblemen; mensen die veelal vastlopen binnen het reguliere circuit.
De organisatie is opgezet volgens de principes Interactiekracht®, welke zijn vormgegeven in zowel de manier van samenwerken met cliënten, collega’s en verwijzers, als met financiers als in het organisatiesysteem.
Omdat er geen financiële middelen waren, is in 2014 klein gestart en is de organisatie langzaam gegroeid om de basis goed neer te kunnen zetten. In 2016 zijn de eerste medewerkers bij de Stichting komen werken. In 2018 waren er voldoende middelen om alle medewerkers in vaste dienst te nemen en is gestart met een meer gerichte borging van de methode in de dagelijkse samenwerking middels coaching en begeleiding. In 2021 is gestart met de eerste trainingen voor het opleiden van medewerkers.
De uitgangspunten, onderliggende visie, het organisatiesysteem en de ervaringen tot nu toe, worden beschreven in het boek dat uitkomt in de winter van 2022-2023.

De opzet van de Interactiekracht®-organisatie draait om de kern van organiseren binnen de publieke sector, en de manier van samenwerken tussen mensen in een organisatie. Deze organisatieopzet is dan ook makkelijk te vertalen naar verschillende branches en is gefaseerd op te schalen naar grotere organisaties of organisatieverbanden.
Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie of ben je op zoek naar manieren om de bureaucratie in jouw organisatie te verminderen en werkplezier en financiële situatie te verbeteren? Kijk bij maatwerk voor de mogelijkheden!